سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی

افزایش نگرانی ها درباره کاهش منابع طبیعی و بالا رفتن هزینه های مصارف خانگی باعث گرایش بیشتر مردم به انرژی های جایگزین شده است. یکی از موضوعات مورد بحث خانه های خورشیدی یا تولید الکتریسیته خانه توسط پنل خورشیدی است.

در حالی که ممکن است از مزایای انرژی خورشیدی بسیار زیاد شنیده باشید، با یک تحقیق کوچک درباره  مزایای پنل های خورشیدی با کلی اصطلاح فنی، گزینه های مختلف نصب و شرایط مالی گوناگون روبرو خواهید شد. بنابراین انتخاب سیستم خورشیدی مناسب خانه شما سخت خواهد بود.

در ابتدا باید بدانید دو نوع پنل خورشیدی وجود دارد: پنل خورشیدی آب داغ برای گرمایش و پنل فتوولتائیک برای سیستم های الکتریکی. به لطف پیشرفت های فنی و تولید انبوه پنل خورشیدی، استفاده از سیستم های خورشیدی روز به روز افزایش می یابد.

قیمت نیروگاه خورشیدی با توجه به نوع، بازدهی و هزینه نصب و مجوزها در محل زندگی شما متفاوت است.  یک سیستم فتوولتائیک تنها پنل خورشیدی نیست بلکه تجهیزات دیگر مانند اینورتر، سیم کشی، پایه ها و … را نیز شامل می شود. قیمت نیروگاه خورشیدی تمامی این هزینه ها به همراه نصب سیستم و کارگرها را در برمی گیرد.

پنل خورشیدی

با توجه به کاهش 60% قیمت نیروگاه خورشیدی از سال 2011 چشم انداز مثبتی به هزینه ها وجود دارد، و با در نظر گرفتن تولید انبوه و ارزان پنل خورشیدی در چین انتظار کاهش بیشتری نیز می رود.

توان تولیدی سیستم خورشیدی خانگی به طور متوسط 4 کیلووات است و این سیستم در بریتانیا بین 5000 تا 8000 پوند و در آمریکا حدود 17000 دلار هزینه در بر دارد. البته باید به خاطر داشت هزینه نگهداری آنها بسیار پایین است.

هر ساله شرکت های برق هزینه مشترکان خود را افزایش می دهند. با گذشت زمان و محدود شدن منابع سوخت فسیلی این هزینه ها بیشتر و بیشتر خواهد شد. همچنین با روی کار آمدن شرکت های مختلف ارائه دهنده سیستم های خورشیدی و افزایش رقابت بین آنها هزینه های نصب و نگهداری نیز کاهش خواهد یافت.

نیروگاه خورشیدی در مقیاس های بزرگ حداقل توان 1 مگاوات را دارند که می توانند انرژی حدود 200 خانه را تامین کنند. هزینه تخمین زده شده برای آن 1 دلار بر وات می باشد. که در مقایسه با قیمت نیروگاه خورشیدی خانگی 3 یا 4 دلار بر وات بسیار مقرون به صرفه تر است.

 نصب پنل خورشیدی

آیا قیمت نیروگاه خورشیدی ارزش آن را دارد؟

برآورد می شود یک نیروگاه 4 کیلووات می تواند سالیانه 3800 کیلووات ساعت الکتریسیته در جنوب انگلستان تولید کند که برابر مصرف میانگین یک خانه است. مطالعات در آمریکا نشان می دهد یک خانواده می تواند حدود 20000 دلار در طی 20 سال پس انداز کند.

به نظر می رسد بازار آسیا در آینده ای نزدیک پیشرفت شگفت انگیزی در صنعت سیستم های خورشیدی داشته باشد. هر چند هم اکنون ژاپن در این مورد سردمدار است.

یک سیستم فتوولتائیک خانگی می تواند سالیانه تا یک تن از تولید گاز دی اکسید کربن بکاهد و این رقم در طی سی سال به بیش از 30 تن خواهد رسید. جای تعجبی ندارد که دولت ها با انگیزه های مالیاتی و برنامه های تشویقی مالی برای افراد مشغول در این صنعت سعی در گسترش آن دارند.

چراغ خورشیدی

با گسترش صنعت تنوع محصولات خورشیدی نیز در حال گسترش می باشد. یکی از این محصولات چراغ های خورشیدی است. این محصول هزینه برق ندارد و نیازی به سیم کشی هم نخواهد بود. تنها چراغ را هر کجا که می خواهید بگذارید. بیشتر این چراغ ها دارای سنسور تاریکی هستند و به صورت خودکار با روشنایی و تاریکی محیط روشن و خاموش می شوند.

فناوری این چراغ ها نیز در حال پیشرفت است. علاوع بر طراحی های زیباتر، روشنایی آنها نیز بیشتر می شوند و می توانند بدون تمام شدن انرژی مدت طولانی تری روشن بمانند. اجزای تشکیل دهنده این چراغ ها به شرح زیر می باشند:

پنل خورشیدی: که یک سلول فتوولتائیک در خود جای داده است و نور خورشید را مستقیم به الکتریسیته تبدیل می کند. اندازه سلول های خورشیدی متفاوت است و هر چه بزرگتر باشد توان خروجی پنل خورشیدی افزایش می یابد. سلول خورشیدی گران ترین قطعه چراغ خورشیدی است که البته هزینه آن با پیشرفت فناوری فتوولتائیک در حال کاهش است.

پنل خورشیدی
باتری: الکتریسیته تولید شده توسط پنل خورشیدی را ذخیره می کند و با سیم مستقیم به آن وصل شده است. با تعبیه یک دیود بین سلول خورشیدی و باتری وجود جریان از سلول به باتری تضمین شده است.

معمولا از باتری های نیکل-هیدرید فلز استفاده می شود که نسبت به باتری های نیکل-کادمیم ظرفیت بالاتری دارند و در برابر شارژهای متناوب مقاوم ترند. از آنجا که دفع این باتری ها راحت تر است از نظر محیط زیستی مفیدتر هستند. باتری دومین قطعه هزینه بر چراغ خورشیدی است.

LED: به صورت خطی روی یک مدار نصب می شوند. حرکت الکترون ها در یک نیمه رسانا باعث روشنایی LED می شود. به دلیل نداشتن سیم پیچ عمر بیشتری می کنند و گرما از خود تولید نمی کنند.

بعضی تولید کنندگان با قرار دادن LED درون یک حباب هالوژن کوچک روشنایی آن را بیشتر می کنند. البته با پیشرفت فناوری تولیدکنندگان به دنبال حذف حباب هالوژن و چراغ های تمام LED هستند. تنها استثناء پروژکتورها هستند که همچنان برای افزایش شدت روشنایی نیاز به حباب هالوژن دارند.

مدار الکتریکی: یکی از اجزای مهم چراغ خورشیدی است که در خیلی موارد کیفیت خوب و بد را مشخص می کند. سیم کشی تعیین می کند بازدهی تبدیل انرژی ذخیره شده به نور چه میزان است. مدار با کیفیت منتج به عمر طولانی تر و بازدهی بیشتر می شود.

زمان اجرا: مدت زمانی است که چراغ خورشیدی روشن می ماند. این زمان متفاوت است و می تواند از یک ساعت تا چند روز طول بکشد.

نصب: مونتاژ چراغ خورشیدی باید ساده باشد. معمولا پنل خورشیدی یک جز داخلی چراغ حساب می شود. البته گاهی به صورت جدا می باشد که باعث می شود پنل خورشیدی را در بهترین محل قرار بدهید تا بیشترین بازدهی را داشته باشید.

پنل خورشیدی

مزایای چراغ خورشیدی

  • چراغ های خورشیدی نور بیشتری نسبت به چراغ های معمولی تولید می کنند.
  • هنگامی که نور خورشید موجود نیست، می توان از الکتریسیته AC استفاده کرد.
  • با توجه به نیاز می توان چراغ های خورشیدی را روی دیوار یا زمین نصب کرد.
  • برخی چراغ ها به صورت خودکار روشن و خاموش می شوند.
  • چراغ های خورشیدی کوچک هستند. گاهی در جیب هم جا می شوند.

آبگرمکن خورشیدی

وقتی از انرژی خورشیدی حرف می زنیم، بیشتر مردم به پنل خورشیدی فکر می کنند. هر چند این تنها مکانیزم موجود برای استفاده از انرژی خورشید نیست. سیستم های آبگرمکن یا سیستم های حرارتی خورشیدی در مبحث انرژی های سبز از جایگزین های مناسب به شمار می آیند.

آبگرمکن خورشیدی انرژی خورشیدی را به آب گرم تبدیل می کند و شامل یک کلکتور است که نور را جذب و تبدیل به گرمایی می کند که برای مصارف خانگی و تجاری مناسب است. سیستم های حرارتی خورشیدی هم برای گرم کردن آب و هم محیط کاربرد دارند. سیستم های آبگرمکن انواع مختلفی دارند که معمول ترین آنها عبارتند از:

  • آبگرمکن خانگی
  • سیستم استخر / جکوزی
  • سیستم گرمایش فضا
  • سیستم های ترکیبی

برای اینکه بفهمیم سیستم حرارتی چیست، باید نگاه کوتاهی به چگونگی عملکرد این فناوری بیندازیم. به طور خلاصه مراحل تبدیل انرژی خورشیدی به گرمایی که مصرف خانگی دارد، به شرح زیر است:

  1. کلکتور ها یا پنل خورشیدی نصب شده روی سقف یا جایی دیگر نور خورشید را جذب می کنند.
  2. یک پمپ، سیال درون سیستم را از کلکتورها عبور داده و گرمای آن را به مخزن آب انتقال میدهد.
  3. زمانی که به آب گرم نیاز دارید، آب درون مخزن نیاز اولیه شما را تامین می کند.
  4. در این صورت اگر سیستم آب گرم شما مانند پکیج چه روشن باشد یا خاموش، آبگرمکن خورشیدی در زمانی کوتاه آب گرم را تامین می کند.

سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی

تفاوت آبگرمکن خورشیدی و پنل خورشیدی

هر چند هر دو مکانیزم تکیه بر انرژی خورشید دارند ولی برای اهداف مختلف طراحی شده اند. پنل خورشیدی برای تولید الکتریسیته و آبگرمکن خورشیدی برای تولید گرما (گرم کردن آب و فضا) طراحی شده اند.

پس اگر بخواهید هم گرمایش و هم الکتریسیته سبز داشته باشد، باید روی هر دو نوع سیستم سرمایه گذاری کنید. هم یک منبع انرژی سبز دارید و هم پس از چندین سال سرمایه شما بازگردانده می شود زیرا پس از نصب آبگرمکن خورشیدی یا پنل خورشیدی از الکتریسیته و آب گرم رایگان بهره مند خواهید شد.

پنل خورشیدی
نصب آبگرمکن خورشیدی چند مزیت به همراه خواهد داشت:

  1. اولین و مهمترین آن یک منبع انرژی پاک است که بر منبعی تجدید پذیر و بی پایان تکیه دارد: انرژی نامحدود خورشید. با استفاده از انرژی خورشیدی به جای سوخت های فسیلی تولید گازهای گلخانه ای نیز به شدت کاهش می یابد.
  2. کمک بزرگی به کاهش هزینه های برق و گاز شما خواهد کرد به ویژه که علاوه بر تامین تمام نیاز گرمایشی شما، نیاز خاصی به نگهداری و تعمیر ندارد.
  3. این سیستم به صورت نامحدود عمل می کند زیرا انرژی خورشید همیشگی و رایگان است. همچنین در هر زمانی قابل اطمینان است حتی در زمستان که تابش خورشید طولانی نیست و از شدت کمتری برخوردار است.

مانند هر سرمایه گذاری باید پیش از انتخاب نوع سیستم کمی تحقیق کنید. با توجه به محل زندگی شما ممکن است سیستم های متفاوتی عرضه  شوند. همچنین بودجه، اندازه خانه و نوع سیستم نیز تاثیرگذارند. البته تعداد افرادی که از این سیستم قرار است استفاده کنند نیز اهمیت دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.