نیروگاه خورشیدی

از نظر تئوریک، نیروگاههای خورشیدی از جنبه نوع عملکرد به دو دسته تقسیم می شوند:

 

نیروگاه های حرارتی

نیروگاههای فتوولتائیک

 

نیروگاه حرارتی:

مکانیزم تولید برق در این نوع نیروگاه ها، تمرکز نور خورشید برای گرم کردن موادی است که توان نگهداری دما را دارند، من جمله بعضی از انواع نمک ها یا روغن ها، سپس از این حرارت ذخیره شده، همانند سایر نیروگاههای حرارتی برای تولید جریان برق استفاده می گردد.ا

این نوع نیروگاهها خورشیدی، مختص مناطق گرم و بیایانی من جمله خاور میانه و آفریقا است، کما اینکه در امارات و عربستان سرمایه گذاری زیادی روی این نوع نیروگااه انجام شده است و در مناطق کویری ایران نیز امکان احداث این نوع از نیروگاهها وجود دارد.

نیروگاه فتوولتاییک:

در این نوع نیروگاه، تولید برق حاصل تابش نور خورشید بر صفحاتی از سلولهای خورشیدی است. این سلولها که همگی ما ، حداقل از طریق تصاویر با آنها آشنایی داریم، بر اثر تابش نور، مقادیری از برق DC تولید میکنند.

بازده صفحات خورشیدی نسبت به نور تابیده شده بر آنها امروزه حدود 16 درصد است و این راندمان هر چند به ظاهر کم است، اما توجه داشته باشید که این انرژی تا فبل از نصب صفحات خورشیدی هدر می رفته و در نتیجه این میزان بازده، کاملا مناسب است، کما اینکه از نظر تئوریک، توان اسمی سلول های خورشیدی نهایتا تا 27 درصد است و دانشمندان هر ساله با پیشرفت تحقیقات بیشتر به این عدد نزدیکتر می شوند و هر ساله پنل هایی با توان بازدهی بالاتری طراحی و تولید میگردد.