نصب، نگهداری و طول عمر پنل خورشیدی

سیستم خورشیدی از پنل خورشیدی، سازه نصب، اینورتر و کنترل کامپیوتری تشکیل می شود. پنل خورشیدی نور خورشید را به جریان الکتریکی مستقیم (DC) تبدیل می کند. سپس اینورتر این جریان را به جریان متناوب (AC) که قابل استفاده برای لوازم الکتریکی است، مبدل می کند. کنترل سیستم خورشیدی را مدیریت و از کارکرد درست آن اطمینان حاصل می کند. در صورتی که بخواهید باتری ذخیره یا سیستم منفصل از شبکه داشته باشید، نیاز به باتری هم خواهید داشت.

نصب پنل خورشیدی

معمول ترین مکان برای نصب پنل خورشیدی در خانه ها، سقف می باشد. بیشتر سقف ها مشخصات مناسب برای این کار را دارند. در غیر این صورت باید پنل های خورشیدی را روی زمین نصب کرد با این شرط که چیزی مانع رسیدن نور به آنها نشود.

آیا می دانستید که با گسترش انرژی خورشیدی در دهه‌های اخیر و کاهش هزینه‌های تولید پنل خورشیدی روی سقف خانه، استقبال مردم در سراسر جهان از سیستم‌های خورشیدی روز به روز بیشتر شده؟ برای اینکه با مزایای این انرژی نسبتا رایگان آشنا شوید بهتر است به مقاله پنل خورشیدی روی سقف خانه ها سر بزنید.

نصب اینورتر

عموما اینورتر نزدیک پنل اصلی نصب می شود و هم در محیط بسته و هم محیط باز می تواند قرار بگیرد. اینورتر ها در محل خنک تر بازدهی بیشتری دارند. اگر بیرون از خانه نصب می شود باید دور از نور بعداز ظهر باشد و در داخل خانه پارکینگ می تواند گزینه خوبی باشد چون هم خنک تر است و هم تهویه دارد.

سیستم کنترل

می توانید از رایانه خودتان برای بررسی و کنترل سیستم خورشیدی استفاده کنید. مثلا می توانید در زمان های مختلف الکتریسیته تولیدی را بررسی کنید و ببینید چه زمانی برای روشن کردن ماشین لباسشویی مناسب است.

 در حال نصب پنل خورشیدی
نگهداری از پنل خورشیدی

پنل های خورشیدی به گونه ای ساخته می شوند که دهه ها عمر کنند و در برابر شرایط آب و هوایی سخت مانند طوفان، تگرگ یا دماهای بالا مقاوم باشند. به علت پایداری بالای آنها در طول عمر نیاز به نگهداری بسیار کمی دارند. از آنجا که قطعه متحرکی در سیستم خورشیدی وجود ندارد، نگهداری از آن راحت است و احتمال جدا شدن قطعات و شکستن آنها وجود ندارد. توصیه می شود در سال چند بار از نظر کثیفی یا انباشته شدن برگ و چیزهای دیگر پنل های خورشیدی کنترل شوند. مهم است که پنل ها تمیز باشند و چیزی از رسیدن نور به آنها جلوگیری نکند.پیش از تمیز کردن با تولید کننده پنل ها مشورت کنید. زیرا برخی از آنها در این صورت پنل ها را از ضمانت خود خارج می کنند.

برای شستن پنل ها می توانید از شلنگ آب معمولی استفاده کنید. شستشو را درصبح یا شب انجام دهید. مواظب باشید هنگامی که پنل ها داغ هستند آب سرد روی آنها نریزید زیرا ممکن است آسیب ببینند.

اگر تنها با آب پنل ها تمیز نمی شوند می توانید از اسفنج و آب و صابون کمک بگیرید. برای شستشوی پنل ها می توان از خدمات شرکت ارائه دهنده سیستم خورشیدی بهره گرفت مخصوصا اگر پنل ها در ارتفاع زیادی نصب شده اند یا دسترسی به آنها برایتان مقدور نیست و یا نیاز به تمیزکاری بیشتری دارند. هر 4-6 سال سیستم شما باید توسط شرکت نصب کننده معاینه شود تا اگر ایرادی داشت بتوانند حل کنند. در هر صورت استفاده از تجربه و تخصص آنها کمک بزرگی برای شما خواهد بود.

 در حال تمیز کردن و نگهداری پنل خورشیدی

طول عمر

معمولا تولیدکنندگان پنل خورشیدی 20 تا 25 سال تولیدات خود را تضمین می کنند. همچنین ضمانت می شود پس از 20-25 سال پنل خورشیدی 80% نرخ پیک خروجی اولیه را داشته باشد. یعنی انتظار می رود سالیانه بازدهی آنها حدود 1% کاهش خواهد داشت.

تخمین عمر پنل خورشیدی در اصل مبحث دشواری است زیرا تعداد محدودی پنل برای زمان طولانی نصب شده اند که بتوان عمر آنها را بررسی کرد. برای مثال در بریتانیا بیشتر پنل های خورشیدی در سال های 2006-2008 نصب شده اند که نشان می دهد تنها بخشی از آنها عمری بیش از 10 سال دارند. بنابراین ارائه یک طول عمر دقیق کار دشواری است.

مرکز فناوری های جایگزین (CAT) این شانس را داشت تا بتواند سیستم خورشیدی ای را که در سال 1997 نصب کرده بودند، بررسی کند. این سیستم شامل 180 پنل خورشیدی و توان خروجی 75 وات می بود. بررسی پنل ها در سال 2010 نشان داد توان خروجی آنها 68.5 وات می باشد که در طول 13 سال کاهش 9% بازدهی را دربر داشت. همچنین مشخص شد روکش بعضی پنل ها کنده و رنگ بعضی زرد شده است ولی در مجموع هیچ یک از آنها نیاز به تعمیر نداشتند.

آزمایش هایی در سوییس نیز نتایج مثبتی به همراه داشت. مرکز آزمایش تجهیزات فتوولتائیک LEE-TISO اولین نیروگاه متصل به شبکه اروپا را در سال 1982راه اندازی کرد. آنها فرصت بررسی آن را 20 سال بعد در سال 2002 در اختیار داشتند. نتایج حاکی از کاهش 11% توان خروجی نسبت به توان اولیه بود.

خانه ای که در بالکن آن پنل خورشیدی نصب است

سرنوشت پنل خورشیدی پس از 25 سال

در واقع کسی نمی داند پس از 25 سال چه اتفاقی برای پنل های خورشیدی می افتد. از آنجا که فناوری فتوولتائیک جدید است، هنوز داده های کمی در اختیار هست. بیشتر پنل های نصب شده در حدود 10 سال عمر دارند. فناوری همچنان پیشرفت می کند و در نتیجه احتمال می رود پنل های امروزی بیش از 25 سال عمر کنند. خیلی ها پیش بینی می کنند نسل جدید پنل خورشیدی تا 30-40 سال دوام بیاورند که خبر بسیار دلچسبی برای مصرف کنندگان می باشد.

روش های افزایش عمر پنل خورشیدی

  • مهم تر از همه از وارد آمدن صدمات فیزیکی کاملا خودداری کنید. خراش بیشتر به معنای نرخ کاهش بازدهی بالاتر است.
  • به طور مرتب پنل ها را تمیز کنید. نگهداری دقیق کلید اصلی عمر طولانی است.
  • در شرایط آب و هوایی سخت برای پنل ها یک پناهگاه بسازید.

البته پیش از آنکه خود دست به کار شوید و نگهداری از پنل ها را به عهده بگیرید، بهتر است با فروشنده پنل های خورشیدی تماس گرفته و از وی کمک بگیرید. بیشتر شرکت های ارائه دهنده به طور رایگان سرویس پنل ها را هم انجام می دهند. در غیر اینصورت مشاوره با یک متخصص بی ضرر نخواهد بود. به ویژه که بحث سرمایه گذاری مهمی مانند پنل های خورشیدی در میان است.

اگر هنوز سیستم خورشیدی نصب نکرده اید موارد فوق را به ذهن بسپارید. برای یافتن سیستمی که برای خانه و نیازهای شما بهترین باشد، یاری گرفتن از متخصصان یک لازمه است.

در حال نصب پنل خورشیدی بر روی سقف شیبدار

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.