نقش باتری در سیستم خورشیدی

نقش باتری در سیستم خورشیدی

 

باتری های خورشیدی از نوع چرخه عمیق (deep cycle)

باتری های خورشیدی از نوع چرخه عمیق (deep cycle) هستند که ذخیره انرژی در ژنراتورهای خورشیدی را برعهده دارند. این باتری ها با انواع دیگر باتری مانند باتری ماشین متفاوتند. باتری های چرخه عمیق قابلیت دشارژ طولانی، مکرر و عمیق را دارد که برای سیستم های انرژی تجدیدپذیر لازم است.

سیستم های پنل خورشیدی منفصل از شبکه از پنل های فتوولتائیک، کنترل کننده شارژ و باتری تشکیل شده اند. باتری ها انرژی تولید شده توسط پنل خورشیدی را در خود ذخیره می کنند. باتری های خورشیدی یکی از تجهیزات واجب ژنراتور خورشیدی است.

باتری های خورشیدی از نوع چرخه عمیق

بدون باتری که قابلیت ذخیره انرژی دریافتی از خورشید را دارد، تنها در طول روز یا زمانی که ژنراتور خورشیدی در حال کار است، الکتریسیته خواهیم داشت. باتری های چرخه عمیق به چهار دسته تقسیم می شوند که در ادامه عنوان می شوند.

بر خلاف دیگر باتری ها، باتری های خورشیدی طراحی شده اند تا به طور متوالی شارژ و تخلیه شوند. برای حفظ کیفیت آنها و داشتن عمر طولانی تولید کننده ها توصیه می کنند تا کمترین میزان شارژ باتری 20% باشد. کنترل مرتب باتری ها به نگهداری بهتر و عملکرد سالم آنها کمک می کند.

 

انواع باتری خورشیدی

  • باتری های شناورهای دریایی / کاروان : این نوع باتری ها برای ژنراتور خورشیدی کوچک مانند قایق ها و کسانی که با کاروان سفر می کنند، مناسب است. این باتری ها زمانی که هیچ یک از روشهای تولید الکتریسیته جوابگو نیستند، خوب عمل می کنند هر چند ظرفیت کمی برای استفاده مداوم دارند.

باتری های شناور های دریایی

  • باتری های سیلابی: از نوع باتری های سرب-اسید هستند که کلاهکی برای اضافه کردن آب دارند. این باتری ها خیلی گران نیستند در مقایسه با باتری های شناور دریایی عمر طولانی تری دارند. توصیه می شود این باتری ها داخل محیط بسته استفاده نشوند زیرا وقتی شارژ شوند از خود گاز منتشر می کنند. در صورت استفاده در محیط بسته نیاز به دستگاه تهویه می باشد تا گازهای تولیدی را که ممکن است قابل انفجار و سمی باشد، خارج نماید.
  • باتری های ژل: بر خلاف باتری های سیلابی خروجی ندارند و از خود گاز تولید نمی کنند. بنابراین نیازی به تهویه ندارند و بدون هیچ خطری می توانند در محیط بسته قرار بگیرند. یکی از مزیت های این نوع باتری این است که دمای نسبتا ثابت تری دارند که نگهداری از آنها را راحت تر می کند و عملکرد بهتری خواهند داشت.
  • باتری های AGM (الیاف شیشه ای جاذب) : در این نوع باتری ها بین صفحات الیاف شیشه ای قرار داده می شود تا الکترولیت را نگه دارد. این باتری ها بدون نشتی هستند یعنی هنگام شارژ از خود گاز منتشر نمی کنند. همچنین عملکرد آنها بسیار عالی است و از این جهت بهترین نوع باتری هستند. تمام مزیت های باتری ژل را در خود دارند اما با کیفیت بالاتر. از مزیت های دیگر آنها حفظ ولتاژ بهتر، دشارژ آهسته تر و عمر طولانی تری می باشد. البته این مزایا آنها را گران ترین نوع باتری ساخته است.

حال با توجه به شناخت اجمالی باتری های خورشیدی مورد استفاده در ژنراتور خورشیدی می توانید انتخاب درست تر و شیوه نگهداری بهتری داشته باشید.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.