تاسیسات در سازه های ال اس اف (LSF)

ساختمان سازی سنتی

در ساختمان سازی های سنتی، تاسیسات شامل کابل کشی و لوله کشی از روی کار انجام می شده است. لوله های روکار مزایای خوبی دارند، اما باعث مشکلاتی در دکوراسیون منزل نیز می شوند. مزیت لوله های روکار، تعمیر سریع آنها می باشد. اگر بخشی از لوله آب، فاضلاب یا گاز در ساختمان هایی که دارای لوله کشی روکار هستند، دچار ترکیدگی شود، به راحتی می توان همان قسمت را تعمیر نمود.

تاسیسات ال اس اف

در سازه های ال اس اف (LSF) امکان تعبیه تاسیسات خانگی درون دیواره های فولادی وجود دارد. به نحوی که به راحتی و با سوراخ کاری های لازم در دیواره های فولادی، می توان تاسیسات را درون آنها جای داد. شاید در نگاه اول این کار مشکل به نظر برسد یا حتی برای تعمیرات نیز، کمی دشوار به نظر برسد. اما از آنجایی که سازه های LSF دارای اتصالات پیچ و مهره ای می باشند، به راحتی می توان بخشی از دیوار را جدا کرده و لوله یا کابل معیوب را تعویض نمود. پس قرار دادن تاسیسات در سازه های ال اس اف (LSF) دارای مشکلات کمی می باشد.
اشکوسازه

انواع تاسیسات در سازه های ال اس اف (LSF)

از مهمترین تاسیساتی که می توان در ساختمان ها به کار برد و در سازه های ال اس اف (LSF) در بطن دیوارها قرار داد، می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • کابل کشی برق و تلفن: دیواره های ال اس اف (LSF) دارای پهنای مناسبی جهت عبور دادن کابل های برق می باشند. لازم به ذکر است که به صورت پیش فرض در این دیواره ها، مکانی برای عبور کابل های برق و تلفن وجود دارد. از آنجایی که این سازه ها بیشتر در نوسازی مدارس، هتل ها و خوابگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند، امکان قرار دادن کابل های برق و تلفن زیادی در دیواره ها وجود دارد.تمامی استانداردهای تاسیساتی برای تاسیسات در سازه های ال اس اف (LSF) نیز موجود می باشند.

تاسیسات ال اس اف

  • لوله کشی آب و فاضلاب: معمولاً قطر لوله های آب کمتر از لوله های فاضلاب می باشد. از این رو عبور دادن لوله های آب مقداری راحت تر از لوله های فاضلاب می باشد. معمولاً برای رد کردن لوله های فاضلاب از داخل دیوارهای ال اس اف (LSF) در قسمت پایینی این دیوارها و در پشت قرنیزها مقداری فضای پهن تر را برای عبور دادن لوله فاضلاب در نظر می گیرند. به طور کلی قسمت پایینی و بین قرنیز های کف ساختمان، لوله های آب و فاضلاب را عبور می دهند. فراهم کردن استانداردهای لوله کشی و تاسیسات در سازه های ال اس اف (LSF) یکی از مهمترین فعالیت های تاسیساتی می باشد.

آیا می دانید که ساختار اسکلت فلزی سبک (LSF) یا همان سازه ال اس اف یک سیستم ساختمانی سبک است. اما سازه فولادی بتنی وزن نسبتا بالایی دارد؟ برای مقایسه بهتر و همچنین مزایا و معایب آنها بهتر است مقاله مقایسه سازه lsf و سازه بتنی را مطالعه کرده،و بیشتر آشنا شوید.

  • لوله کشی گاز: از آنجایی که گاز در حالت عادی سرد است و نیاز به گرم شدن دارد، همچنین فضای منطقه بالایی ساختمان نسبت به پایین آن گرم تر می باشد، پس لوله کشی گاز را در بالای ساختمان انجام می دهند. لوله کشی گاز در بالای ساختمان در لایه میانی قرنیزهای سقفی انجام می شود.

تاسیسات ال اس اف

نکات کلیدی در تاسیسات سازه های ال اس اف (LSF)

در زمان قرار دادن تاسیسات در سازه های ال اس اف (LSF)، لوله کشی و انتقال کابل های برق، باید نکاتی را در نظر گرفت. لوله های آب سرد و گرم در کنار یکدیگر قرار می گیرند و ممکن است بخاطر فاصله زیاد لوله کشی، مقداری از انرژی گرمایی آب هدر برود. پس در هنگام لوله کشی باید از عایق های مناسبی استفاده شود. همچنین ممکن است به دلیل جریان الکتریکی مقداری از روکش سیم برق، به مرور زمان از بین برود. پس باید عایق های مناسبی را برای سیم های برق نیز در نظر گرفت.

تاسیسات حرارتی و برودتی سازه های ال اس اف (LSF)

سازه های ال اس اف (LSF) با استفاده از سازه های سی اف اس (CFS) که استیل نازکی می باشند، ساخته شده اند. در این سازه ها دیواره ها به شکل دو جداره از استیل نورد سرد با لایه تو خالی ساخته می شوند. اصولاً  از لایه تو خالی برای عایق های حرارتی و برودتی استفاده می شود. همچنین در لایه تو خالی می توان کابل های برق یا لوله های آب و گاز را قرار داد. اکثر معماران برای ارائه بهترین تاسیسات حرارتی و برودتی سازه های ال اس اف (LSF) از روش های مدرن استفاده می کنند.

سازه های سی اف اس (CFS)

در روش های مدرن یا گرمایش و سرمایش از کف و دیواره های ساختمان، معمار در زمان طراحی، محفظه هایی را در کف یا دیواره های ساختمان برای تبادل انرژی گرمایی یا سرمایش در نظر می گیرد.

بر خلاف سیستم های گذشته که از اجاق، شومینه، بخاری، پکیج و غیره استفاده می شد و تمام این سیستمها فضایی را در اتاق اشغال می نمودند، این سیستم ها هیچ فضایی را از اتاق مشغول نمی کنند و به اصطلاح دیوار و کف ساختمان، باعث ایجاد انرژی های حرارتی و برودتی می شوند. تاسیسات حرارتی و برودتی سازه های ال اس اف (LSF) نیز، از ان قاعده پیروی می کند.

سازه های ال اس اف

ساده ترین روش

یکی از ساده ترین روش های تاسیسات حرارتی و برودتی سازه های ال اس اف (LSF) که نیاز به هزینه بالایی ندارد، عبور دادن لوله های آب گرم و سرد از داخل دیوارهای ال اس اف (LSF) می باشد.

در این ساختار، لوله های آب سرد و گرم با فاصله از همدیگر از داخل دیوار ها عبور می کنند و این لوله ها بدون عایق می باشند. حرارت و بخاری که از لوله آب گرم ناشی می شود، دیوارها را گرم می کند و در نتیجه این حرارت به کل ساختمان منتقل می شود.

یا سرمایی که از لوله آب سرد به استیل دیواره ها می رسد، منجر به سرمای کل ساختمان می شود. در این روش نیاز به عایق بندی لوله ها نمی باشد.

تاسیسات حرارتی و برودتی سازه های ال اس اف (LSF)

از معایب این روش نیز می توان به اتلاف انرژی اشاره کرد. میزان انرژی که باید صرف گرم کردن یا سرد کردن آب شود و سپس در لوله ها شریان یابد و باعث ایجاد تاسیسات حرارتی و برودتی سازه های ال اس اف (LSF) شود، بسیار زیاد می باشد و این میزان انرژی در واقع تلف می رود.

پکیج های دیواری

برای اینکه در انرژی صرف شده برای ایجاد تاسیسات حرارتی و برودتی سازه های ال اس اف (LSF) صرفه جویی به عمل آید، از پکیج های دیواری استفاده می کنند. در این پکیج ها، لوله کشی تا مقصد توسط عایق انجام می شود و فقط خود پکیج باعث ایجاد حرارت یا سرما در منطقه ای از دیوار می شود. پکیج ها درون دیوار کار گذاشته می شوند و انرژی گرمایشی و سرمایشی در فضای خالی میانی دیوار پخش شده و باعث ایجاد انرژی در کل ساختمان می شود. این روش از عایق بندی مناسبی برخوردار است و به نسبت بهینه تر می باشد.

تاسیسات ال اس اف

از طرفی دیگر عایق بندی هایی که اکثراً از جنس پشم شیشه بوده و در لایه میانی دیوارهای ال اس اف (LSF) جای می گیرند، به عنوان بهترین عایق سرما و گرما در نظر گرفته می شوند و در امر تاسیسات حرارتی و برودتی سازه های ال اس اف (LSF) بسیار کمک می کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.