آشنایی با سازه های فولادی سبک

آشنایی با سازه فولادی سبک ال اس اف (LSF)

سازه های فولادی سبک چیست؟

سازه فولادی سبک ال اس اف (LSF)، از سیستم های نوین ساختمانی است که برای اجرای ساختمان های تا 5 طبقه مناسب می باشد.سازه ال اس اف (LSF)از ورق فولادی سرد نورد شده جهت ساخت سازه، پچ برگ و کناف به عنوان پوشش درونی و فایبر سمنت و سمنت بورد به عنوان نمای خارجی تشکیل شده است. سیستم ال اس اف (LSF)امکان ترکیب با سیستم های سازه ای دیگر را داراست (به عنوان درای وال). استفاده از سیستم ال اس اف (LSF) وزن سازه را بیش از پنجاه درصد کاهش می دهد و این بزرگترین مزیت در برابر زلزله می باشد.

سازه های فولادی سبک

سیستم ال اس اف (LSF)

در سیستم ال اس اف (LSF) اساس کار بر مبنای المان های استاد (Stud) یا وادار و تراک (Track) یا رانر شکل گرفته است و از ترکیب المان های فولادی گالوانیزه سرد نورد شده، ساختار اصلی سازه شکل میگیرد. مقاطع مورد استفاده در این سیستم U,C و Z است، که با اتصالات سرد همچون پیچ و مهره و یا پیچ های سرمته به یکدیگر متصل می شوند.

آیا می دانید که، سازه ال اس اف (LSF) مدلی از سازه های سبک وزن بوده، که قابلیت کاهش وزن پایه های ساختمان  به همراه اضافه کردن بلندای ساختمان را دارند؟ و قابل مقایسه با سازه های بتنی می باشند.برای آگاهی بیشتر پیشنهاد می شود مطلب  مقایسه سازه LSF با سازه بتنی و فولادی را مطالعه کنید.تا با مزایا و معایب هر یک آشنا شوید.

در سیستم ال اس اف (LSF) سقف ها به صورت سقف سبک اجرا میشوند. سقف نهایی از نوع شیب دار و یا مسطح و با استفاده از خرپاهای ساخته شده از پروفیل های سرد نورد شده در نظر گرفته می شود . جهت پوشش نمای خارجی امکان استفاده از هر محصولی مانند سنگ, آجر نما, نمای پی وی سی ، چوبی يا آلمينيومی, رنگ, کاشی, سراميک و غیره وجود دارد. همچنین جهت پوشش دیوارهای داخلی اجرای رنگ, کاغذ ديواری و … بلامانع است. فضای درون ديوار نيز با عايق صوتی و حرارتی پلی استایرن یا پلی اورتان و یا پشم سنگ پر مي شود .

سازه های ال اس اف (LSF)

سازه های ال اس اف (LSF), ورقهاي فولادي گالوانيزه با حداقل کوتینگ 180 گرم بر متر مربع ورق از آلیاژ روی هستند كه با استفاده از نورد سرد و با استفاده از روش (Roll Forming) رول فورمینگ در کارخانه ساخته مي شوند. مطابق با آیین نامه تدوین شده برای مقاطع فولادی سبک نورد شده ضخامت فلز پایه (بدون پوشش یا کوتینگ) بین 455¸0 میلی متر تا 3 میلی متر تعیین گشته است. جانمایی اين مقاطع فولادی در فواصل کنار هم ، ديوارهای باربری را موجب میشود که مقاومت و سختی لازم را در قبال بارهای جانبی ناشی از باد و زمين لرزه دارا می باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.